Kako odabrati banku

Kako odabrati banku

U Savjeti by Yetunde Kristina Škorić, Mag. Oec.Komentirajte

Uspješna suradnja građana s poslovnom bankom najčešće predstavlja dugoročni odnos. Lokacija poslovnica i bankomata ključna je pri odabiru banke, ali na konačnu  odluku građana kako odabrati banku često utječe odnos djelatnika prema klijentima.

Nije lako donijeti odluku uz koju ćemo se banku vezati. Sigurnost i pouzdanost banke kao financijske institucije te prilagođenost bankarskih proizvoda i usluga klijentima (povlastice) ključni su faktori.

Jedna banka za cijeli život

Važno je da banka u kojoj imamo otvorene transakcijske račune, zadužene  kredite, štednju na čuvanju, čije platne kartice, internetsko ili mobilno bankarstvo koristimo, posluje solventno i stabilno.

Užurban svakodnevni život, zahtjevi na poslu, briga za djecu, posjeti liječniku, učenje stranog jezika, polaganje vozačkog ispita i slične obveze ne ostavljaju građanima dovoljno vremena za proučavanje i usporedbu banaka te njihovih uvjeta poslovanja.

Izbor određene banke često ovisi o najmanjim detaljima te je izuzetno važno da se u banci osjećamo ugodno. Pod pojmom djelatnika zaposlenog u banci podrazumijevamo profesionalnu, susretljivu osobu dostupnu za traženu informaciju. Najčešće upravo pristupačnost bankara predstavlja odlučujući kriterij u odabiru banke.

Klijenti koji su zadovoljni bankom, uslugom djelatnika i paletom bankarskih proizvoda, ostaju joj vjerni do kraja života. Riječ je o partnerstvu bez premca. Banka je uz nas kad primimo prvu plaću i posljednju mirovinu.

Biraju li građani banke ili obrnuto?

Raznovrsnost bankarskih proizvoda i usluga svakim je danom veća, a cilj je privući širu skupinu klijenata. Uglavnom su imidž i marketing poslovne banke prilagođeni određenom tipu klijenata.

Primjer:

Umirovljenicima je osobito važno kojega će datuma u mjesecu njihova primanja sjesti na tekući račun. Upravo taj detalj predstavlja motiv u odabiru banke.

Banka Isplata mirovine
Hrvatska poštanska banka d.d. 1. dan u mjesecu
OTP banka d.d. 1. dan u mjesecu
Erste&Steirmarkische banka d.d. 5. dan u mjesecu
Privredna banka Zagreb d.d. 10. dan u mjesecu

Građani koje izluđuju dugi redovi i čekanja, riješili su svoje frustracije odabirom Erste banke. Banka je uvela mobilnu aplikaciju redomat koja građanima pruža mogućnost rezervacije termina, po vlastitom izboru, za obavljanje financijskih transakcija u poslovnici. Klijenti preko mobitela primaju obavijest o dolasku na red.  

Korisnici javnog prijevoza na području Grada Zagreba i Zagrebačke županije kod kupnje opće, osnovnoškolske, srednjoškolske, studentske ili umirovljeničke godišnje karte Zabinim karticama dobivaju  10 % popusta.

U Privrednoj banci Zagreb poslovnjaci mogu koristiti uslugu upravljanja transakcijskim računima, financiranja uvozno-izvoznog poslovanja i faktoringa putem interneta.

Po tradiciji banke obavljaju ulogu financijskog savjetovanja i platnog prometa. U novije doba banke  predstavljaju institucije koje se bave znatno širim rasponom financijskih usluga.

Saznanje da su neke od usluga koje obavljaju za sebe vrijedne i njihovim klijentima, potaklo je banke na proširenje ponude bankarskih usluga. Danas banke u potpunosti upravljaju gotovinom građana i poslovnih subjekata te investiraju njihove likvidne viškove u depozite, vrijednosne papire, investicijske kredite, novčane fondove, mirovinske fondove i sl.

Posljednjih godina u poslovnicama banaka susrećemo proizvode osiguravajućih kuća. Jamac platac kao kolateral otplate kredita zamijenjen je policom osiguranja života korisnika kredita i policom osiguranja otplate kredita.

U bogatom izboru financijskih proizvoda koje banke stavljaju na raspolaganje građanima nađe se za svakoga ponešto.

Građani mogu koristiti proizvode i usluge banaka po vlastitoj želji, ali uz određenu novčanu nadoknadu; u obliku jednokratne ili višekratne naknade, kamatnjaka, diskonta i sl.

Kamate na kredite i depozite

Kamatne stope predstavljaju cijenu posudbe novca neovisno o tome je li klijent u ulozi dužnika (korisnik kredita) ili vjerovnika (deponent).

Pojednostavljeno, kamatnjak na kredite pokazuje koliko posto više novca korisnik kredita treba vratiti banci u odnosu na iznos novca koji je posudio.

Kamatna stopa na oročenu štednju u kunama. Iznos  depozita je 7.500,00 HRK, a vrijeme oročenja 36 mjeseci:

Banka Kamatna stopa (%)
Croatia banka 3
Vaba banka 3,4
Hypo banka 2,9

Kamatna stopa na lombardni kredit po osnovi otkupne vrijednosti police. Iznos kredita je  10.000,00 eura,  a ugovoreni  rok otplate 5 godina:

Banka Kamatna stopa (%)
Privredna banka Zagreb d.d. 5,63
Zaba 6,03
Erste&Steirmarkische banka d.d. 5,95

Kamatna stopa na ugovorenu štednju može djelomično ili u potpunosti korigirati negativne učinke pada realne vrijednosti novčane imovine zbog utjecaja inflacije.

Lokacija poslovnica i bankomata

Proširenjem djelatnosti banke su se suočile s visokim operativnim troškovima, kao što su povećanje broja poslovnica, veći broj zaposlenika, ulaganje u obrazovanje pojedinih sektora, troškovi administracije i sl.

Izlaz predstavlja automatizacija bankovnih sustava, te se djelatnici u poslovnicama polako zamjenjuju tehnologijom.

Primjer:

ATM ili automatski uplatno-isplatni uređaji koji klijentima banke omogućuju 24-satni pristup transakcijskim računima.

Računalna  mreža rapidnom brzinom obrađuje tisuće transakcija širom svijeta te bankarstvo postaje industrija koja se sve više temelji na fiksnim troškovima, a posljedica toga su manji broj poslovnica i sve veći broj bankomata.

Izbor matične banke ovisi o brojnim faktorima. Dobro je uzeti ih sve u obzir.

Mreža poslovnica i bankomata predstavlja kanal kojim banka stavlja na raspolaganje građanima svoje proizvode i usluge. Poslovnice omogućuju osoban pristup klijentima i dostupnost svih bankarskih usluga na jednom mjestu, dok bankomati omogućuju poslovanje s bankom izvan njihova uobičajenog radnog vremena.

Prema tome, veća rasprostranjenost poslovnica i bankomata podrazumijeva veću dostupnost proizvoda banke diljem zemlje.

Primjer :

Zagrebačka banka obuhvaća najveći tržišni udio u Hrvatskoj po veličini bankomatske mreže, koja broji 860 bankomata. Ima više od 128 poslovnica, od kojih je jedna u inozemstvu, tj. u Frankfurtu.

Erste&Steirmarkische banka druga je banka u Hrvatskoj po rasprostranjenosti bankomata, trenutačno broji 615 bankomata i 127 poslovnica po cijeloj Hrvatskoj.

Privredna banka Zagreb na raspolaganju za svoje klijente ima 647 bankomata i 200 poslovnica.

Unazad tri godine broj poslovnica navedenih banaka smanjio se, a mreža bankomata povećala.

Ako često trebate bankomat na raznim lokacijama, savjetujemo instaliranje Android aplikacije “Bankomat” za iOS ili “Bankomati HR” za Android. Aplikacije pokrivaju većinu banaka i lokacija bankomata.

Parking

Nekome nebitno, nekome presudno. Svakako razmislite znači li vam nešto da banka ima poslovnicu na lokaciji koja vam je usput i gdje možete parkirati jednostavno, i još bolje besplatno.

Internet bankarstvo

Isprobali smo preko nekoliko rješenja za Internet bankarstvo, i možemo zaključiti da su razlike drastične.

Ako vam je online bankarenje bitno, tada ono može biti presudan faktor za izbor banke, jer iskustva variraju od frustracija do užitka, ovisno čije rješenje koristite.

Dobar način da utvrdite “od oka” da li vam se sviđa rješenje neke banke je da u tražilici upišete pretragu “Internet bankarstvo XYZ korisničke upute”, gdje je XYZ ime banke čije internetsko bankarstvo vas zanima. Možete pokušati i s “Internet bankarstvo XYZ iskustva”, ali gledajte da ne naletite na stari tekst, jer su banke dosta mijenjale sučelja proteklih godina. Tražilice u opcijama pretraživanja nude opciju da filtrirate samo novije rezultate pretrage.

Još jedan važan faktor je autorizacija. Nije svejedno da li ćete dobiti modernu digitalnu kreditnu karticu s malim ekranom i brojčanikom za dobivanje jednokratne zaporke, bez ikakve instalacije na računalo, ili CD s drajverima i tri različite aplikacije koje morate instalirati iz petog pokušaja i uz pomoć korisničke podrške, ali samo za određene operativne sustave, te kod svakog petog spajanja čupati kosu zato što opet ne radi…

Obratite pažnju i koliko je jednostavno izrađivati predloške, te koliko ih je jednostavno organizirati, kako biste lakše vršili redovita plaćanja.

Pomaže i da pitate frendove oko sebe koje inernet bankarstvo koriste, i kako su zadovoljni s njim.

Domaće ili strane banke?

Četvrtu godinu zaredom nastavlja se trend smanjivanja broja banaka te je 2014. godine s poslovanjem nastavilo njih 29. U 2013. godini u stečaj je otišla Centar banka d.d., a s obzirom na to da je riječ o banci koja se nalazila u domaćem privatnom vlasništvu, povećao se udio banaka koje se nalaze u većinskom stranom vlasništvu.

U većinskom stranom vlasniš­tvu nalazi se 16 banaka, čiji udio u ukupnoj imovini banaka iznosi visokih 90,0%. Među bankama u većinskom stranom vlasništvu najveći broj banaka kontroliraju dioničari iz Austrije, a imovina tih banaka čini 60,5 % ukupne imovine svih banaka.

Zagrebačka banka najveća je banka u Hrvatskoj i u većinskom je vlasništvu austrijske bankarske grupacije UniCredit. Privredna banka Zagreb druga je najveća banka u Hrvatskoj, a većinski je vlasnik talijanska bankarska grupacija Intesa. Erste & Steiermärkische Bank treća je po veličini banka u Hrvatskoj, čiji je gotovo stopostotni vlasnik austrijski Erste&Steiermärkische Bank Holding.

Često se postavlja pitanje o sigurnosti i pouzdanosti poslovanja s bankama koji dolaze iz zemalja zahvaćenih ekonomskom krizom, primjerice Italije. Iako je Italija jedan od glavnih osnivača Europske unije, uvođenje valute euro u u toj je zemlji izazvalo gospodarsku krizu.

Ako banku gledamo kao cjelovitu financijsku instituciju, važnu ulogu igra njezina osnovna struktura i organizacija. Međutim, u svakoj zemlji u kojoj pojedina banka posluje, ona funkcionira  kao zasebna pravna osoba i tako dugo dok na tom tržištu posluje likvidno, ne ovisi u velikoj mjeri o matičnoj banci. To predstavlja temelj poslovne politike banke.

Klijent odabire uspješnu banku, a ne obrnuto.

Klijent predstavlja glavni razlog promjena postojećih bankarskih proizvoda i uvođenja novih. Među bankarskim uslugama sve je zastupljenija „briga“ za klijenta.  Klijent je taj koji definira uspješnost banke. Viđenje kvalitete (povlastice, rasprostranjenost mreže poslovnica i bankomata, kamatnjaci na depozite i kredite, struktura banaka, naknade za korištenje bankovnih proizvoda i sl.) iz pozicije klijenata ključna je odrednica za definiranje usklađenosti usluga s njihovim potrebama i zahtjevima.

Ukoliko trebate dodatne savjete ili ste se odlučili za podizanje kredita, obratite nam se s punim povjerenjem!

Autor teksta: Vera Maroshi
Image from FreeDigitalPhotos.net (edited)

Ne preplaćujte svoje kredite!

Skuplji televizor ima bolju sliku. Skuplji kredit ima veću ratu i ništa više. S Progresom štedite prije svega novac i vrijeme. Ispunite Progreso upitnik za kredit.

Idemo na upitnik

Leave a Comment